De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de JURA E8 Dark Inox (EC) op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Wout van Dam 27-11-2023

Lekker bakkie

Geschreven voor: JURA E8 Dark Inox (EC)

Ik heb dit apparaat gekocht omdat ik het gedoe mat cupjes zat was. Ik heb hem nu een half jaar en heb nog geen moment spijt gehad van de toch wel pittige aanschaf. Maar als die eenmaal goed ingeregeld is met de juiste koffie denk je daar niet meer aan. Anders dan hierboven beschreven is er wel zeker een app voor het apparaat beschikbaar, daar moet dan wel een dongel voor geplaatst worden. Die is makkelijk om de instellingen aan te passen, om koffie te bereiden minder, je moet toch je kopje eronder zetten 😉. Als je de folders een beetje in de gaten houdt, ook die van de oosterburen kan het voordeel soms heel aardig oplopen.

Pluspunten

• Werkt snel
  • Goed om te regelen naar smaak
  • Zeer goed melkschuim bij schone melkuitloop
  • Makkelijk goed schoon te houden

Minpunten

• Geen standaard wifi
  • Geen touchscreen

wesselvdwaa 27-10-2023

Kwaliteit en elegantie is wat je van Jura gewend bent.

Geschreven voor: JURA E8 Dark Inox (EC)

Vanuit review.nl kreeg ik de mogelijkheid om de Jura E8 Dark Inox (EC) te testen.
Voor de mensen die het merk Jura niet kennen: Jura wordt gezien als de Rolls Royce onder de volautomaten.
Ik gebruik al meer dan 13 jaar een andere machine van Jura. En nog steeds maakt deze heerlijke koffie. Maar deze E8 Dark Inox is next level! Maar ook de aanschafwaarde liegt er niet om. Deze ligt ten tijde van het schrijven van deze review rond de 1349 euro. Kwaliteit heeft dus wel een prijskaartje. Maar deze vind ik het zeker waard.
Design/bouwkwaliteit:
Laten we beginnen met zijn design. Deze is gemaakt van plastic. Maar zo ziet hij er niet uit. Het heeft een premium look door zijn matte kleur en chrome elementen. Het is in het bezit van een mooi kleurenscherm die laat zien welke koffie je kunt kiezen. De indeling van dit scherm is aanpasbaar. De koffie die je veel drinkt kun je hierdoor op het eerste scherm zetten zodat je snel je keuze kunt maken. Het gedeelte waar de koffie uit komt is gemakkelijk in hoogte verstelbaar zodat hogere bekers eronder kunnen. Het is geen touchscreen scherm zoals bij sommige andere Jura apparaten.
Er is ook goed nagedacht over de reiniging van de E8. Je kunt het gedeelte dat vaak gereinigd dient te worden uit de machine trekken. Daarin vind je een bakje voor de koffiekoekjes (residu van de koffiebonen nadat het water er doorheen wordt geperst). Maar ook de bak waar het water in komt na het doorspoelen van de machine, kun je gemakkelijk schoonmaken. Doe dit altijd met de hand, niet in de vaatwasser!
De machine heeft een waterreservoir van bijna 2 liter. Hiermee kun je ongeveer 12 kopjes koffie zetten aangezien de machine ook met dit water spoelt.
De zetgroep dien je te reinigen via het reinigingsprogramma. Het apparaat onthoudt zelf wanneer dit dient te gebeuren. Maar uit ervaring weet ik dat er altijd residu achterblijft in de machine, wat gaat schimmelen. Het nadeel aan deze machine is dat je de zetgroep er dus niet uit kunt halen om deze grondig te reinigen. Hiervoor moet je de machine dus naar verloop van tijd op te sturen naar Jura. Deze premium kosten zijn 259 euro, die bij minimaal verbruik van onderdelen wordt bijgesteld naar 99 euro. Na het zetten van 10.000 kopjes koffie wordt het zelfs 289 euro. Voordeel is wel dat versleten onderdelen worden vervangen, zodat je weer optimaal gebruik kunt maken van je Jura.
Mogelijkheden:
Er is een breed scala aan koffie dat je kunt kiezen. Ook deze zijn aanpasbaar. Drink je graag sterkere koffie, kun je dit makkelijk aanpassen tijdens het zetten van je koffie. Heb je alles naar wens ingesteld, druk je nadat je bakje is gezet simpelweg op de knop ‘opslaan’.
Zo kun je specialiteiten zetten als:
- Gewone koffie
- Cappuccino
- Espresso
- Latte macchiato
- Lungo
- Americano
- Decafés via gemalen koffie ingang
- Maar ook heet water voor thee
Het leuke aan dit apparaat is dat je ook kunt kiezen voor een extra shot espresso.
De E8 Dark Inox heeft ook de mogelijkheid om middels een app (J.O.E.) via WIFI koffie te zetten. Echter dien je wel een WIFI dongle aan te schaffen van 29,99 euro. Dit is wel een tegenvaller. Gezien de aanschafwaarde (1349 euro) had deze dongle er gewoon bij moeten zitten.
Je kunt met de E8 heerlijke specialiteiten maken d.m.v. melk zoals cappuccino’s. De melkschuim komt erg mooi geschuimd uit de machine. Ook het schoonmaken van dit onderdeel is gemakkelijk te doen. Simpelweg uit elkaar halen en even afspoelen met lauw water.
Prijs/kwaliteit verhouding:
Mensen die een Jura kopen, doen dit omdat ze kwaliteit willen. Ze willen lekkere koffie zonder teveel poespas. Vaak hebben de mensen dan ook vrede met de hoge aanschafprijs. Oké, het is ontzettend veel geld voor een koffiemachine. Maar deze machines gaan dan ook lang mee, indien je hem netjes reinigt en zo nu en dan grondig laat reinigen. Voordat ik overstapte op Jura, had ik een merk dat de helft aan aanschafwaarde was. Maar deze machine was na 7 jaar ook op. In verhouding is de Jura in aanschaf duurder, maar blijft wel langer werken.

Pluspunten

• Robuuste bouwkwaliteit
  • Premium uitstraling
  • Zet geweldige koffie met 1 druk op de knop

Minpunten

• Wifi module niet meegeleverd
  • Prijzig

m***********@h********** 25-10-2023

Uitstekende koffie

Geschreven voor: JURA E8 Dark Inox (EC)

Ik heb ervoor gekozen om me aan te melden voor een test van deze volautomatische koffiemachine. Tot op heden heb ik nog geen volautomaat gehad, alleen maar capsule machines. Eerste indruk: Zeer mooi apparaat. Voordat je het uit de verpakking haalt, straalt het al luxe uit. Dat wordt niet minder als je het apparaat eenmaal uitgepakt hebt staan. Het ingebruik nemen bestaat uit een aantal stappen, die duidelijk omschreven staan. En binnen korte tijd is het apparaat helemaal klaar voor gebruik. Gebruik van het apparaat is heel erg eenvoudig. Wijst voor zich en binnen een paar minuten heb je de lekkerste koffie en koffie/melk recepten klaar. Ook de kwaliteit van de gezette koffie is hoog. Tot nu toe, een heerlijk apparaat in gebruik, met heerlijke koffie.

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik
  • Iedere keer, heerlijke koffie met of zonder melk
  • Mooi apparaat

Minpunten

• Iedere dag schoonmaken is even wennen

a**************@h********** 25-10-2023
Geschreven voor: JURA E8 Dark Inox (EC)

Ik mocht deze prachtige koffiemachine van Jura enkele weken testen. We hebben bijna alle soorten koffie getest en zijn super tevreden. Wat we met name fijn vinden is de aanpasbaarheid van de sterkte en hoeveelheid. Dit geldt overigens ook voor de melkfuncties. Deze Jura E8 kenmerkt zich vooral om haar prachtig design. Ook de knoppen en display zijn voor een ieder makkelijk in gebruik. Je merkt ook dat alle onderdelen voorzien zijn van kwaliteit. Deze koffiemachine is weliswaar prijzig, maar is je geld echt waard!

Marie-ClaireR 25-10-2023

Fijne koffiemachine

Geschreven voor: JURA E8 Dark Inox (EC)

Wij hebben deze machine nu enkele weken in huis om te testen en zijn er erg tevreden over!! Het qpparaat is erg makkelijk in gebruik. Hoewel scherm geen touchscreen heeft is het met de knoppen makkelijk te bedienen! En alles wijst echt zichzelf. Je kiest zelf welke koffie je wil en kunt dan alles naar wens aanpassen, de sterkte van je koffie, de hoeveelheid koffie die je krijgt en de warmte van je koffie. Echt ideaal!! Je kunt alle soorten koffie uit de machine laten komen, of het nou cappuccino is, een latte, espresso of gewoon een "simpel" bakkie koffie is. Alles kan en alles is echt heerlijk! Wat ik ook erg leuk vind en er mooi uit vind zien is het lampje dat gaat branden als je een kopje onder het apparaat zet en de koffie aan zet. Luxe uitstraling!! Het apparaat is ook goed schoon te houden. Een aanwinst voor mijn aanrecht!! Enige nadeel vind ik dat de wateropvamgbak niet zo stevig aan voelt als ik gewend was van een andere machine. Het voelt een beetje plastic achtig aan. En niet zo zwaar als ik gewend was. Maar verder een topapparaat!!

m**************@p************* 25-10-2023
Geschreven voor: JURA E8 Dark Inox (EC)

Ik gebruik het apparaat nu al enkele dagen en als fervente koffieliefhebbers hebben we eindelijk de ultieme koffiemachine in handen. Het arriveerde in een prachtige verpakking, compleet met een duidelijke gebruiksaanwijzing. De installatie verliep bijna als een 'plug and play' ervaring. Bij het opstarten van de machine wordt je begroet met het elegante Jura-logo, gevolgd door een kleurrijk display met een scala aan koffieopties. Onze keuze viel meteen op een heerlijke cappuccino. Er wordt een handig slangetje meegeleverd dat je eenvoudig in een melkpak kunt plaatsen. Dit maakt het opschuimen van melk bijzonder gemakkelijk en zorgt ervoor dat de melk altijd vers blijft. Na het bereiden van de cappuccino haal je het slangetje eruit en plaats je het melkpak weer terug. Het resultaat is een verrukkelijke cappuccino die qua smaak niet onderdoet voor wat je in een restaurant zou krijgen. We hebben al verscheidene apparaten gehad met een cappuccinofunctie, maar de JURA E8 overtreft ze allemaal op buitengewone wijze. Een ander aspect dat we zeer waarderen, is dat de machine na gebruik direct begint met spoelen. Dit zorgt ervoor dat je altijd een schoon apparaat hebt klaarstaan voor je volgende kopje koffie. De JURA E8 biedt echt voor ieder wat wils, of je nu van gewone koffie, cappuccino of een heerlijke latte houdt. Deze machine bereidt het allemaal in een handomdraai. Wij kunnen ons nauwelijks voorstellen dat we ooit nog teruggaan naar een ander apparaat. Een absolute aanrader!

Olaf 25-10-2023

Een heel fijn koffieapparaat

Geschreven voor: JURA E8 Dark Inox (EC)

We werken allebei thuis en drinken hier veel koffie. We wisselen vaak af wat we drinken afhankelijk van het uur van de dag en dag van de week: alles van cappuccino, dubbele espresso, lungos tot aan latte macchiatos. We kregen deze luxe JURA koffieautomaat een paar weken om uitgebreid te testen en waren er zeer blij mee. Eindconclusie: dit apparaat hadden we jaren eerder moeten hebben. Alles zit in de doos zoals je zou verwachten. Waterfilter, boekjes en zelfs de eerste schoonmaakset.
Koffies maakt ie als de beste. Conclusie: 5 sterren.

Voor melkschuim en ander melkkoffies zijn alle benodigde hulpstukjes zoals een slangetje meegeleverd. Wij zetten steeds een pak melk rechts naast de machine en dan hangen we het melkslangetje in het pak. Werkt prima met sojamelk en schuimt heel goed. Niet alle melk schuimt, maar dat is met traditionele opschuimers niet anders dus kwestie van uitproberen. De ongezoete sojamelk van Appie doet het heel goed. Voor melk koffies geven we hem totaal 4 sterren, met name vanwege het gedoe eromheen en het echt dagelijks moeten schoonmaken. Het is niet ingewikkeld, maar je moet het echt niet vergeten of uitstellen.

Waarom je deze zeker wel moet kopen:
- Zeer simpel te gebruiken. Geen poespas met een touchscreen, gewoon knopjes om je koffie te kiezen
- Hij maakt snel een goede, hete bak koffie van versgemalen bonen. De hele dag door.
- Alles instelbaar, van hoe fijn de koffiemaler is tot de hoeveelheden water, koffie, melk.
- Visueel ook een erg mooi apparaat voor in de keuken

Dingen waar je rekening mee moet houden
- Even gedoe met een melkkan of melkpak voor gebruik van de melkschuimer. Of als je veel melk gebruikt, overweeg dan de bijpassende gekoelde container (apart te koop). Wij zetten gewoon steeds even het pak ernaast, hup uit de koelkast en dan weer terug erin als de koffie klaar is.
- Hij heeft nog steeds best wat hulp van je nodig: legen van de lekbak, spoelen, koffiedrab weggooien, water vullen en schoonmaken. Hij vertelt je wel wat je moet doen steeds met handige plaatjes op het scherm. Ook het schoonmaken wordt stap voor stap uitgelegd.
- En over schoonmaken: vooral het melkschuimgedeelte moet je echt elke dag met een kort programma even doorspoelen. 4 minuten duurt dat. Het went wel snel gelukkig en wordt routine.
- Hij heeft geen ingebouwde wifi/bluetooth, dus de JURA app op je telefoon heeft geen of weinig nut. Wifi module is wel apart te koop als je nog geld (voor) over hebt.

Pluspunten

• Alles instelbaar
  • Visueel heel mooi
  • simpele bediening

Minpunten

• Schoonmaken is best even wennen
  • Geen wifi of bluetooth

r****@q********** 25-10-2023

Koffiemachine van de hoogste kwaliteit!

Geschreven voor: JURA E8 Dark Inox (EC)

Ik heb de Jura E8 (EC) nu een paar weken mogen testen. Wat een mooie machine is dit. Door het gebruik van hoogwaardige materialen geeft de E8 een robuuste maar elegante uitstraling. Het formaat is voor ons ook precies goed. De eerste opstart is erg eenvoudig doordat de stappen worden aangegeven op het scherm. Het scherm is duidelijk en helder. Je bediend het scherm met de 6 knoppen aan de zijkant. Door deze 2 seconde ingedrukt te houden kun je hier instellingen aanpassen. Waaronder sterkte, hoeveelheid en temperatuur. Je hebt de mogelijkheid uit 17 variaties van koffie wat voor mij meer dan voldoende is. Na je keuze begint de machine meteen. De molen is redelijk stil en zeker niet stortend. De koffie wordt voorzien van een mooi schuim laagje en smaakt echt super. Beter dan dit heb ik het nog niet uit een machine gehad. Dan de variaties met melk. Hiervoor sluit je het meegeleverde slangetje aan de zijkant van de melkopschuimer aan. Tevens komt hier ook de koffie door en kun je het glas/beker dus gewoon laten staan. Om het te testen heb ik gewone halfvolle melk gebruikt. Maar hier wist de E8 al een hele mooi en stevige schuimkraag van te maken. Ook dit heb ik nog niet eerder gezien bij een koffiemachine. Dan het schoonmaken. Dit gaat bij de E8 echt heel eenvoudig. Waar je bij andere machines vaak de hele zet unit eruit moet halen om het schoon te maken is dat bij de E8 niet nodig! Dit is echt een verademing. Het schoonmaken van de melksysteem is erg makkelijk. Je zet het meegeleverd bakje eronder en gooit er wat melksysteemreiniger in. Dan sluit je het slangetje aan op het bakje en met een druk op de knop regelt hij het allemaal zelf. Wat de E8 standaard niet heeft is een WiFi module. Deze kun je erbij kopen(€29,99) maar voor een machine van dit bedrag en in deze tijd had ik hem er wel in verwacht. Al met al echt een fantastische machine die heerlijk koffie zet en makkelijk is schoon te maken!

Pluspunten

• Fraai Design
  • Helder Scherm
  • Mogelijkheden
  • Schoonmaken!
  • Koffie keuzes

Minpunten

• Standaard geen Wifi module
  • Prijs

l*******@h********** 24-10-2023

Zeer tevreden

Geschreven voor: JURA E8 Dark Inox (EC)

Wat een geweldige machine, qua uitstraling en de keuzes die je hebt voor de verschillende soorten koffie. Het instellen en de installatie is vlot verlopen en was eenvoudig. Elke keuze kan je zelf personaliseren.en gelijk opslaan aan de hand van je eigen smaak. Wat ook handig is dat je er ook gemalen koffie in kan doen zodat je niet altijd bonen nodig bent. Ook spoelt de machine zichzelf schoon voordat hij uitschakeld. De app hebben wij nog niet gebruikt. De koffie smaakt net zoals in een koffiebar. Een echte aanrader.

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Veel soorten koffie

Minpunten

• Nog niet ontdekt.

Mil 24-10-2023

Jura

Geschreven voor: JURA E8 Dark Inox (EC)

Ik mocht de Jura E8 een aantal weken testen. Een echte aanwinst voor op je aanrecht, mooi en modern design! Voor mij nooit meer een ander merk, de heerlijkste koffie uit een volautomatisch koffieapparaat. Het display is zeer makkelijk te bedienen met de knoppen, een extra shot espresso voor in je cappuccino is zo gedaan. Alle specialiteiten zijn aan te passen op temperatuur, sterkte, water en melk. Zo kan je bijvoorbeeld de latte macchiato aanpassen op jouw glazen thuis. Tevens maakt de machine geen lawaai bij malen en bij koffie zetten. Het apparaat wordt geleverd met een melkslang voor de koffiespecialiteiten met melk maar ik zou zelf de (gekoelde) melkkan hierbij aanschaffen. De koffiesoorten met melk komen gemakkelijk uit 1 uitloop zo hoef je niet te klungelen met 2 uitlopen. De enige optie die ik mis is de 2 kops functie voor koffie/espresso enz. Al met al een prachtig apparaat voor de echte koffieliefhebbers!

• Koffiespecialiteiten
  • Aanpasbare temperatuur, hoeveelheid en sterkte

Minpunten

• Geen 2 kops functie.